lørdag den 7. juli 2012

Rabarber - en smag af sommer

Selvom vejret har været noget svingende har vi dog haft mulighed for at nyde et par rigtig sommerdage. Og sommerdage bruges bedst sammen med andre. Sådan en rigtig god sommerdag havde jeg i sidste uge, der stod på den grill og hygge med gode venner.

Og for at sætte prikken over i'et skulle der selvfølgelig også en sød smag af sommer til. Den kom i form af hjemmebagte rabarbermuffins:
Og vi siger tak til Pernille Plagborg for at have taget billedet :)

Personligt, var dette min første gang hvor jeg har brugt rabarber, men det bliver højest sandsynligt ikke den sidste!

Opskriften på ca. 15 muffins er:

ca. 400 g. rabarber
2 spsk. sukker (Skal bruges til at drysse over rabarberne)
125 g. sukker
125 g. blødt smør
3 æg
200 g. mel
100 g. kokosmel
2 tsk. bagepulver
2½ dl. mælk
75 g. hvid chokolade (selv havde jeg ikke noget, men kan kun forestille mig at det ville være godt!)

Fremgangsmåden:
Hak chokoladen. Rens rabarberne og skær dem i snitter á ca. 1 cm. Eller gør som mig og få mor eller søster til at gøre arbejdet for en ;)Drys de 2 spsk. sukker over rabarberne.
Pisk sukker og smør godt sammen. Tilsæt æggene et af gangen. (Af egen erfaring: sikre at du har alle æggene inden du går i gang! Måtte selv forlade bageriet for at få fat i 2 æg..)
Bland mel med kokosmel og bagepulver og rør det i dejen skiftevis med mælken. Tilsæt tilsidst chokoladen.

Fordele dejen i muffins-formene, så de bliver 3/4 fyldte. Fordel derefter rabarberne i formene:

Sikre evt. at rabarberne synker lidt ned. Drys tilsidst med sukker eller perlesukker. Bag kagerne ved 200 grader i ca. 15 min.

Og som det første billede viste - smager de enormt godt sammen med cremefraiche! Så med rabarbermuffins, cremefraiche, sol og venner har du smagen af en rigtig god sommer!

Bon appétit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar