mandag den 17. marts 2014

Bløde Gulerods småkager {fyldt med krydderier}


Ja, du tænker måske: "gulerod i småkager?" Og ja, det er vel egentlig også en lidt utraditionel småkage. Men den er fyldt med god smag. Nogle ville måske sige at den går i retningen af jul, men det er jo ikke nødvendigvis dårligt - set med mine øjne:)

Og der er vel en første gang for alt? Selv for gulerod i småkager;)

En lille note skal lige føjes til, inden man kaster sig ud i opskriften. Det bliver anbefalet at man lægger dejen på køl i mindst 3 timer. {Kan opbevares op til 5 dage på køl}
Selv havde jeg dejen på køl i ca. 1 time og 10 min, og det gik fint :)

Opskriften er fundet på: http://www.averiecooks.com/2013/04/soft-and-chewy-spiced-carrot-cake-cookies.html

En anden lille note der også kan tilføjes nu er, at mange af opskrifterne  jeg prøver, finder jeg inde på Pinterest.com. Der kan du også følge mig og se hvor jeg får min inspiration fra:) Søg blot på Mette Poulsen.

Til ca. 22 småkager

1 stort æg
80g. smør
1,25 dl. brun farin
0,6 dl. sukker
1 spsk. vaniljesukker
1½ tsk. kanel
3/4 tsk. muskatnød
1/2 tsk. nelliker
lidt salt
2,5 dl. mel
2,5 dl. havregryn
1/2 tsk. natron
1,8 dl. revet gulerod
1,25 dl. hvid eller mørk chokolade
Man kan vælge at komme 1,25 dl. rosiner i. Det står  frit for enhver bager ;)

Så gør vi sådan når vi bager:

Først blander man æg, smør, sukker og vaniljesukker sammen med en elpisker til det når en god cremet konsistens.

Tilsæt kanel, muskatnød, nelliker og salt.
Derefter tilsætter man mel, havregryn og natron. Rør kun lige indtil det hele er blandet sammen.

Nu er der blot tilbage at tilsætte gulerod og chokolade. Derefter pakkes dejen ind i husholdningsfilm og stilles på køl indtil dejen bliver lidt fastere. 


Når dejen er kølet ned, eller du ikke kan vente længere ;) Tændes ovnen på 180 grader og kager bages derefter i ca. 9-10 min.

Dog vil jeg lige minde om at småkagerne er meget bløde, så vent ikke for længe med at tage dem ud. Test dem evt. ved at se om bunden er gylden.

Og værsgo! Nyd dine gulerods småkager!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar