lørdag den 18. januar 2014

Pull-A-Part Kanel Brød


Er du også bare rigtig begejstret for Kanelsnegle? Hvis du er, er dette lige en opskrift for dig! Kanelbrødet her har sit udgangspunkt i samme opskrift som til kanelsnegle, men er blot sat sammen på en anden måde.

Og tænk, her får du et brød, hvor stykkerne nærmest falder af, hvis du kigger for længe {og sultent} på det.. Måden man laver brødet på, gør det nemt at få et stykke, og man behøver næsten ikke en kniv for at sikre sig et stykke.

Ideen og opskrift stammer fra: http://recipingo.com/cinnamon-pull-part-bread/

Dejen:

2,5 dl mælk

4 spsk. Smør

12-15 dl mel

2 æg

½ pak gær

1½ tsk. Salt

1,25 dl sukker

1,8 dl varmt vand


Fyld:

1,25 dl smør

1½ tsk. Kanel

2,5 dl. brun farin


Sådan gør du:

Tænd ovnen på 170 grader. Varm mælken op og kom smørret i, og rør rundt indtil det begynder at smelte. Bland 5 dl mel, salt, sukker og æggene i en skål og rør indtil det er godt blandet. Hæld det varme vand i. Tilsæt mælkeblandingen og rør yderligere i ca. 1 min. Tilsæt gæret og rør indtil dejen er sammenhængende.

Begynd nu t blande resten af melet i, indtil dejen har den rette konsistens. Når dejen ikke klister mere, ælt da dejen i ca. 5 min.

Del dejen i to stykker, og lad det hvile mens du laver fyldet.

Bland smørret med kanel og brun farin.

Rul den ene halvdel af dejen ud i et rektangel og smør halvdelen af fyldet ud. Dernæst skærer du dejen ud i firkanter, gerne så de passer ned i den brødform du bruger.




Stable derefter stykkerne oven på hinanden og placere dem i brødformen, der er smurt.


Brødet skal cirka bage i 15 min, eller indtil det har hævet. Efter 15 min skruer du ovnen op på 250 grader og giver det yderligere 15 min. eller indtil den er gyldnet og gennembagt.

Og værsgo! Kanelbrød der næsten falder fra hinanden, når du kigger på det!

1 kommentar:

  1. Hej Mette

    Kunne ikke lige finde en mail-adresse på dig så derfor skriver jeg lige her :) Jeg skriver fordi vi på magasinet Aarhus Panorama leder efter en madblogger her fra Aarhus til at blogge om mad... kunne det være noget for dig? Send mig gerne en mail på hej@aarhuspanorama.dk. Mvh. Peder

    SvarSlet