lørdag den 11. august 2012

USA og Chokoladeboller


Ja, sommeren er fløjet af sted og snart befinder jeg mig på et helt nyt kontinent. I lang tid har jeg nu været i farvel-mode; for at sikre at mig at jeg når at sige farvel til alle jeg kender. Det er ret hårdt i længden og jeg begynder nu at glæde mig til at tage af sted. I dag, skulle jeg også sige farvel til en af mine kære rumboer. For at gøre det det en mere hyggelig stund, tillod jeg mig at bage chokoladeboller! Og ja, de blev nu altså ret gode. Så derfor kommer opskriften også her:

Opskrift på ca. 16 chokoladeboller:

500 g. mel
75 g. smør
50 g. gær
1 æg
2 ½ dl. mælk
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
Og det vigtigst: 100 g. (eller mere) CHOKOLADE

Man tager mælken og luner den, og rører gæren ud. Derefter tilsættes de øvrige ingredienser. Ælt dejen sammen til den er fast og glat.

Del den evt. i 3 kugler og lad dem hvile i et par minutter. Rul hver kugle ud i en pølse og del den derefter op i 5-6 boller.
Lad bollerne hæve mens ovnen varmer op, og pensle til sidst med æg for at få en glat overflade.

Bollerne skal bages i ca. 10 min ved 220 grader alm. ovn.

På min tur til Ungarn, faldt jeg over disse flag - der passede godt til denne situation:

Dette er muligevis det sidste rigtige bage-indlæg i ca. 5 måneder. Da jeg smutter et semester til San Francisco, USA - og endnu ikke kender min boligsituation, ved jeg heller ikke hvordan mine muligheder for at bage bliver det næste lange tid.

Men det kan tænkes at der dukker en ny blog op, omkring de oplevelser der sker rundt omkring i San Francisco og ikke kun i køkkenet. I hvert fald skal der lyde en stor tak til jer, der har læst min blog! Det betyder meget at se hvor mange der har været et smut inde omkring mine opskrifter, og jeg håber at de er blevet testet om end i det mindste fået lidt mundvand til at løbe.

For en stund vil jeg sige tak på dansk grund!

Hyg jer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar