torsdag den 5. juni 2014

Bagels {as in the big USA}


Bagels, ja siden jeg smagt den bedst kanelbagel {nogensinde} i New York, har jeg haft lyst til at prøve bagel-verden af selv.

Selvfølgelig kom mit eget forsøg ikke på højde med den {eller de} bagel{s} jeg fik derover, men det var nu et sjovt forsøg!

Så hvis du har lyst til at skabe lidt New Yorker stemning hjemme i dit eget køkkenet, vil disse bagels kan tage dig et stykke af vejen ;)

Kanelbagel i New York {legendary}


Opskriften stammer fra Amo's Storebagebog 2, med lidt modifikation.

Til 6 bagels:

500 g. mel {jeg brugte 50 g. harvegryn og 100 g. grahamsmel}
50 g. gær
2½ dl. vand
1 spsk. honning
2. tsk salt
25 g. smør

Til kogning: 100 g. sukker og 2 l. vand.

Start med opløse gæren i det lunkne vand. Derefter tilsætter du mel {eller melblandingen} og honning og rør dejen sammen.

Tilsæt salt og smør og ælt det hele sammen til dejen bliver lækker og smidig.

Dejen skal nu hæve i 40 min.

Efter hævningen, deles dejen i 6 stykker, der formes til boller.

Lav nu et stort hul i hver bolle. Prøv forsigtigt at vende vrangen ud på bollen. Hullet skal gerne være meget stort, da de skal hæve 30 min. mere.

Lad bollerne {der er på vej til at blive bagels} hæve 30 min.

Imens kan du lade vand og sukker koge op, og have det klar til at koge bagelsene i.

Kog nu en bagel af gangen, 1 min. på hver side.
{Imens du koger bagelsene, tænd for ovnen på alm. 200 grader}

Efter at de er kogt kan du vende dem i græskarkerner, havregryn eller hvad du lige ellers finder interessant :)

Bag bagels i 15 min. i en forvarmet ovn på 200 grader.Så "here you go" - nyd dine lækre bagels med alverdens lækre pålæg!
 
Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar